Estacion del Norte
Het treinstation Estacion del Norte is een van de bezienswaardigheden van Valencia. Het station ligt naast de Plaza del Toros met de stierenvechtersarena en vlak bij Plaza Ayuntamiento, het plein met het gemeentehuis van Valencia. Met ruim 14 miljoen passagiers per jaar is dit het hoofdstation van Valencia, dat in 2018 haar 100-jarig bestaan vierde. Zowel de buiten- als de binnenkant van het Estación del Norte is het bekijken waard.

Treinstation
Het Estación del Norte (Estació del Nord in het Valenciaans) is het eerste treinstation van Valencia en werd gebouwd in 1851. Dit station bevond zich toen op het Plaza Ayuntamiento. In 1889 werd er besloten een nieuw en groter station te bouwen. De jonge architect Demetrio Ribes – later een van de meest vooraanstaande architecten van Valencia – mocht het ontwerp bedenken. Van 1907 tot 1917 werd er gebouwd en op 8 augustus 1917 werd het nieuwe treinstation geopend. Het station is horizontaal gebouwd met zowel aan beide hoeken als in het midden een toren. Het is grotendeels gebouwd in art nouveau-stijl en bestaat in feite uit twee delen. Het eerste gedeelte, de hal waar je binnenkomt vanaf de hoofdingang met de loketten en het tweede gedeelte waar de treinen vertrekken.

Gevel
De buitenkant van het treinstation is prachtig. Op de gevel zijn bloemen, sinaasappels en oranjebloesem te zien. Dit staat symbool voor de Valenciaanse landbouw. Op de gevel wordt ook meerdere keren het stadswapen van Valencia afgebeeld. Boven op het treinstation staat een gigantische arend. Deze staat symbool voor de snelheid.

Stationshal
Binnenin het treinstation valt het vele keramiek op. Deze kunstwerken heten trencadís (een mozaïekstijl) en versieren onder andere de pilaren en delen van het plafond. Het interieur is een combinatie van hout, glas, marmer, metaal en keramiek. Leuk om te weten is dat er binnen op de wanden kleine bordjes hangen waarop in allerlei verschillende talen ’goede reis’ is geschreven in mozaïek.
Wanneer je het station binnenloopt, loop je direct tegen de houten loketten aan. Dit zijn de originele loketten. Een aantal jaar terug werd er besloten deze te moderniseren. Glazen loketten werden op een andere plek in het station gebouwd waar je voortaan de treintickets kon kopen. Maar al snel werd teruggeschakeld naar de authentieke loketten en werden de moderne loketten verwijderd. Rechts ligt de voormalige wachtruimte voor de rijke Valencianen uit de twintigste eeuw. De wanden zijn bedekt met mozaïek waarop de Valenciaanse landbouw is afgebeeld. Je ziet onder andere het natuurgebied Albufera. Tegenwoordig wordt deze ruimte voornamelijk gebruikt als expositieruimte.

Treinen
Vanaf het Estación del Norte gaan verschillende treinen naar Spaanse bestemmingen. Je kan er de trein pakken naar de dichtstbijzijnde bestemmingen, zoals Gandía, Mogente, Utiel, Xirivella en Castellón de la Plana. Hiervoor pak je de ‘Cercanías’ stoptrein. Naar wat verdere bestemmingen kan je een gewone trein pakken, de ‘Media Distancia’. Zo is er een goede verbinding met bijvoorbeeld Barcelona. De AVE trein, oftewel de hogesnelheidslijn, vertrekt ook vanaf Valencia, maar dan vanaf het Joaquin Sorolla treinstation. Vanuit hier kan je bijvoorbeeld naar de hoofdstad Madrid (in slechts 1,5 uur). Daarnaast kun je ook met de trein naar verre Spaanse bestemmingen; daarvoor pak je de ‘Larga Distancia’ trein.
Park
Het idee is om het station nog aantrekkelijker te maken, door middel van een bijbehorend park. ‘Parque Central’ staat al een tijdje op de planning en in 2016 is begonnen met de aanleg hiervan. Hierbij is het idee om de spoorlijnen ondergronds te maken en daarbovenop een groen stadspark.
Estación del Norte
Calle Xàtiva 24, Valencia

